Op woensdag 24 november 2010 werd in De Telegraaf gemeld dat In Raipur in India een traditionele medicijnman is opgepakt omdat hij een kind ritueel zou hebben gedood. Dit heeft de politie in de deelstaat Chhattisgarh laten weten. De 2-jarige jongen verdween dinsdag toen hij op straat speelde. Zijn ouders schakelden daarop de politie in. Die ging bij de medicijnman poolshoogte nemen en trof in zijn huis bloedvlekken aan. Volgens de man waren die afkomstig van een geit die hij had geslacht, maar de agenten troffen in het huis het kinderlijkje aan, evenals het mes dat voor het misdrijf was gebruikt. Naast de medicijnman werden zijn vrouw en drie kinderen aangehouden. Het incident gebeurde in een arme streek op het platteland, waar menigeen in zwarte magie gelooft. Mensenoffers in bijgelovige kringen zijn af en toe in het nieuws in India.
Waar komt bijgeloof vandaan?
Uitgaande van de veronderstelling dat er geen bijgelovige chimpansees bestaan, ook al doden ook zij wel eens een soortgenoot, is er een wereld van verschil tussen de reden voor het doden van soortgenoten tussen chimpansees aan de ene kant en mensen aan de andere kant. Daar waar chimpansees weleens soortgenoten doden die het territorium van hun groep binnendringen, daar hebben mensen meestal heel andere redenen. Een van die redenen is blijkbaar bijgeloof, zoals in het geval van bovengenoemde medicijnman. Waarom kunnen mensen wel, maar chimpansees niet bijgelovig zijn? Waar komt bijgeloof bij mensen vandaan? Het antwoord van Diametheus op deze vragen is drieledig. Het eerste deel van het antwoord staat gegeven in hoofdstuk 7. Diametheus beschrijft daar hoe in de evolutie de fysieke basis van het denken zich ontwikkelt in de vorm van hersenen. In hoofdstukken 8 en 9 staat beschreven hoe mensen dankzij hun hersenen het woordsysteem ontwikkelen als middel tot communiceren. Het is uit dit woordsysteem dat het abstracte denken van mensen voortkomt. Het denken, dus ook het abstracte denken, is een fysieke, biologische gebeurtenis. Vervolgens wordt in hoofdstuk 11 het derde deel van het antwoord gegeven: het is dankzij de capaciteit tot abstract denken dat bijgeloof wordt mogelijk gemaakt, net zoals trouwens ook geloof. Volgens Diametheus is dus ook bijgeloof een volslagen fysieke gebeurtenis. En hiermee schept Diametheus in zijn boek een biologisch, fysiek kader waarin verschrikkelijke zaken als rituele offers en zwarte magie kunnen worden geplaatst.